13 Jul 2017

41 Iz ruke u ruku

Majka šćerku tiho sjetovala:
„Mučno, šćeri, domovinu služit,
stara svekra – ognjevita zmaja,
a svekrvu – živu posjeklicu,
zaovice – pod pločom zmijice,
a đevere vazdan pričajući!“
                              sredina avgusta 1994.
„Lako, majko, domovinu služit,
starom svekru meko prostirati,
a svekrvi oganj nalagati,
zaovama pomoć se spremati,
jetrvama djecu milovati,
s đeverima šalu i maskaru,
jezik krcni, a nogama vrcni!“




Fehim je stigao. Iznenadio me, i obradovao. 
Radost prvog susreta bude samo jednom, sada je posebnost u održanom obećanju. Pratio je moj raspored smjena, iskoristio priliku. Pomoglo mu je što je njemu ovo i prvo korištenje dopusta. Reći ću, i to je specifičnost ratovanja u Sarajevu.
Vidio sam i njihove, sarajevske dozvole za dopust. Razlikuju se od naših, njihove su godišnje, s četiri rubrike. Radi se o dozvoli koja zapravo znači odsustvo izvan grada, podalje od zone odgovornosti. Otud i nije potreba bila da je ranije koristi.

Uspjeli smo u ostatku dana obići skoro sve koje ovdje znamo. Većinu ih Fehim viđa prvi put, pa je neizbježno prepričavanje, podsjećanje i na one najteže dane, s početka rata. Da li zbog naših žurbi, zato što je od mene upoznat s najbitnijim, ili se već toliko navikavamo na rat, tek su razgovori bili podnošljiviji.
Podnosio je Fehim dobro i šetnje od kuće do kuće, od sela do sela. Bolje nego se je predstavio, pričajući o njihovom prvom izlasku iz grada.
Barem se meni tako činilo. Obojica znamo da nas ono glavno čeka sutra. I u vezi putovanja, više zbog onog radi čega je i „požurio“ s ovim svojim dopustom. Sa mnom se prethodno vidio, ja sam s Mufom i bio te prve, najteže dane, kasnije još nekoliko puta bio kod njega, ali tek sada slijedi susret tri brata. Uz nadu i iščekivanje, da će doći dan, i da ćemo ga svi dočekati, da se i s četvrtim vidimo, okupimo.

                             ***
Vozom ćemo do Konjica. A dalje pješke. Tom jednom jakom razlikom između naših dosadašnjih navika ratovanja. U kondiciji je i on, noge išarane gelerima ga dosta dobro služe, samo postaje vidna upravo ta nenaviknutost.
Zato je on više nastojao ustopirati koga. A i posrećilo nam se brzo. Dva momka su s ladom išla do Ostrošca.
Posrećilo nam se, jer baš i nismo očekivali da će nam oni stati. Djelovali su užurbano, bili su u uniformama, novim i dosta uglađenim. Pogledom smo tražili kakve oznake, činove, nismo ih primjećivali.
Nemamo ih namjeru zapitkivati ko su i šta su, a niti oni pokazivaše raspoloženje za istim. Izgledalo je da se ni upoznati nećemo, međusobno ništa više razmijeniti od toga dokle ko ide.
U trenutku oni ipak prekinuše započeti razgovor, koji nismo ni razumjevali, niti se trudili shvatiti, te nas skoro iznenađujuće upitaše - ako mi mnogo ne žurimo, da svratimo u jednu kafanu u Čelebićima.
Ako smo znali da ćemo s njima sve do Ostrošca, naravno da nam se nije žurilo.
Unutra su oni nastavili i svoj razgovor, ali stižu doznati i naš razlog putovanja. Bili smo sažeti, ipak smo izazvali reakcije na njihovim licima. Iako nisu komentarisali, vidjelo se da shvataju, osjećaju.
Sada je izgledalo kao da se premišljaju da nas oni odbace skroz do Jablanice, ali i da rezonuju kako nema potrebe. Kao što su oni, naići će opet neko. Ko ima tamo nekog posla, kao što oni imaju negdje drugo. Zbog kojeg im i nije više dangubiti...
Poslije dva popijena pića, mislili smo da je red da mi platimo. Kategorički, i skoro ljutito su odbili.
Dok vozimo se dalje, jedan od njih to objašnjava:
-       Gledam vas, vidim nās s početka rata. I mi smo tako. Vjerujte nam. Nema gdje nismo išli... Ali, mi brzo vidjesmo šta se okolo radi. Od proljetos smo se prebacili na nešto pametnije. Tako da mi para imamo i više nego je... I nismo mi svratili u kafanu da vi platite, moguće da, ali čisto sumnjam da imate više para nego mi...
-       Vjerovatno nemamo, ali za piće platiti imamo. A i red bi bio da smo mi platili – Fehim je jako držao do reda, bez obzira na okolnosti.
-       Red bi bio i da smo svi ratovali. Ili, da svi ratujemo, more i tako – ovaj je dokazivao iskrenost – ali sad ću vam reći, što vjerovatno prije pola godine, godinu i ne bih: Ako i morate ići na liniju, u borbu, samo čuvajte glavu. Dok još rat traje - i pominju se i poginuli, gleda se malo na ranjene, kobajagi i na borce. A, Boga mi, čim rat stane...
-       Svejedno. Neko mora i ratovati. Ja ne znam čime se vi sada bavite – Fehim nastavi, ne s namjerom da se raspituje o tim njihovim nekim poslovima – ali šta god da je u pitanju, čisto sumnjam da bi išlo da nema nikoga na liniji. Sve je stvar sudbine, i kako se ko snašao, a ne kako će se poslije gledati na to šta je ko radio.
-       A pa ja vam i govorim to, da se snalazite koliko možete. Znam da svako ne može da ne ide na liniju, ali se može makar gore paziti više. Nigdje ne biti dobrovoljac. Ne znam, ali će mi, meščini, kad se ovo završi biti krivlje što sam sprva išo svukud, kad budem konto kako sam, a nizašto, mogo glavu zijaniti, nego što sad nigdje ne idem. Eto, ko zna, možda se više nikad nećemo ni vidjeti, ja vidim na vama da ste fini, pošteni, čestiti momci, i mogu vam mirno, iskreno reći, i objasniti kako mi sad od dvije kutije cigareta pravimo kravu. I to, za dan. Najviše, dva.
-       Dvije kutije cigareta - krava!? Gdje to ima?
-       Nema tako nigdje. Ali, mi odemo, ne sad, nego idemo s kamionom, do Neretvice, gore Voljevca, gore je ovca dvije kutije cigareta. Doduše, sad malo cijena pada, ali smo već ugovorili da ćemo uključiti još i Dusinu, tamo ćemo za cigare uzimati krompir, gore i tog fali... Ali evo dosad, za te dvije kutije mi kupimo ovcu. Eh, tu ovcu vozimo na Igman, oni gore unproforci nisu ni znali šta je ražanj dok nisu došli u Bosnu, a njima gorivo cisternama dolazi, niko ih ne pita kako i koliko troše. Oni nama nafte za ovcu, mi tu naftu u Hrasnicu. Iz ruke u ruku. Toliko para da se može kupiti krava. Svakih deset-petnaest dana jedna tura. Zar nije bolje nego skakati po Igmanu, Golom brdu i Trebeviću!?
-       Ehh – progovorih i ja – ali, nismo svi ni za to rođeni. Ja sam triput probo, naravno ne na toliko, i bezbeli da nije bilo „na sigurno“, svaki puta ostajo na nuli. Kako god je mandarinama cijena naglo pala, kako su "Amerikanci" dan uoči mog dolaska bacili germu, i cigare gdje sam kupovao naglo skočile, gdje sam prodavao još naglije opale, tako bi meščini i ti unproforci otišli negdje daleko da ja počnem s njima trgovati!
-       Ima i tog što kažeš, jebiga. Pa i ovo ne može, bezbeli svako raditi. Nije lahko steći povjerenje kod unproforaca, moraju se i oni čuvati. Sad, recimo, vi da im otjerate ovce, da duplo manje nafte tražite, sigurno da oni ne bi trgovali... A eto, ovo vam usput i ispričasmo, da znate da nije ni bio red da vi platite. I manje je bitno kako ko pare zarađuje, koliko je bitno kako ih troši. Razumijete!?
-       Razumijemo. I moram priznati, vrlo zanimljiva, poučna rečenica. U svakom slučaju, hvala vam.
-       Nema na čemu. Nama je uvijek drago kad možemo počastiti nekog borca. Pravog borca.

Rastanak s ovim momcima je bio baš takav, jedni drugima se zahvalismo na druženju, i poželjesmo mnogo sreće. Oni nama u ratovanju...
Istina je, međutim, da na ovome danas mi njima možemo biti zahvalniji. Manje na prijevozu, još manje na plaćenim pićima, mnogo više na povjerenju, iskrenosti. I savjetu. Stao nam neko do Jablanice ili ne stao, neće nam biti dosadno. Imamo o čemu drugom razgovarati, jok o Mufovim reakcijama kada se pojavimo.
Vjerujem im. Svaku riječ.
Možda unutar Fehima ima nešto nerazumijevanja, izniklog iz boravka u samome Sarajevu, s pečatom od tridesetak gelera koje još u nogama nosi, ali ja prema ovim momcima ne osjećam nimalo prijezira. Čak, konstatujem kako i nije slučajno da su nam baš oni stali.
Pričam Fehimu svoje utiske iz Kaćuna, da sam tada na sebi osjećao poglede koji mi ne pripadaju. Tek sada znam da su i meni onda neki vjerovali, komandir onih diverzanata...
A i prema savjetu smo bili prestrogi. Moram se prisjetiti da sam slično slušao od amidže Rama, te Azema Barlova na samome početku, kasnije i od tetka Smaja i daidže Bećira, nedavno i od svoga, teško ranjenog komandanta Ćuze.
Niko ovakve savjete ne dijeli bez razloga. Drugo je što nije lahko prihvatiti ih. Kada bismo se svi u potpunosti držali ovakvih savjeta, zaista je pitanje bi li Bosna ikada dočekala slobodu. Nije se za Bosnu dovoljno samo boriti, neko ipak mora i da gine...


Čelebići, Konjic
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...