7 Apr 2017

26 Kako je i jedino ispravno

Ah, što će ti, lolo, ahmedija?
    Of jana, stara pjana,
    lolo, ahmedija?
Kad je sinoć pod hastalom bila?
    Of jana, stara pjana,
    pod hastalom bila?
Vino piješ, ahmediju kriješ!
    Of jana, stara pjana,
    ahmediju kriješ!

Ah, što će ti, lolo, žene dvije?
    Of jana, stara pjana,
    lolo, žene dvije?
Pusti staru, uzmi mene mladu!
    Of jana, stara pjana,
    uzmi mene mladu!

Stara će ti čaše proljevati;
    Of jana, stara pjana,
    čaše proljevati;
A ja mlada čaše doljevati!
    Of jana, stara pjana,
    čaše doljevati!




Mrak je pritisnuo, ali je prtina jasna. Dā ići a dâ mirno razmišljaš.
Prvo sam pomislio da u torbici nosim benzin, zbog činjenice kako je Sajo upetljan u sve. Tek kasnije osjetih miris rakije. Provjerih, i umalo da otpijem gutljaj. Ne htje mi se.
Žurih. Obaviti čim prije što sam se obavezao, poslije se dobro izgalamati na samoga sebe, te onda i sve zaboraviti.
Straha, onog pravog nema. Sjećanja na lutanje sa Saljom su suvišna. Nije ovo više nepoznat teren, a medvjeda se nikad nisam plašio. Ustaša ovdje, nemam razloga.
Žurim, u želji da ne sretnem nikoga. U želji, ali za svaki slučaj stalno podešavam torbicu iza leđa. Ako i sretnem, da me nema šta pitati. Što sam poranio iz Dusine, što se sam vraćam, pitanja su na koja se ne mora odgovoriti.

Razmišljam o onome šta me čeka. Znam većinu koji već gledaju na sat. Znam i da im Sajo ništa nije rekao, slutim njihovo iznenađenje. Ako mi je nešto drago u ovome onda je baš to. Vidjeti sve te face. Većinu njih.
A to me i okrenu uvjerenju da nikoga sresti neću. Da idem onako, nekoga bih morao sresti. Ovako, siguran sam da ću ovu rakiju donijeti kome je namijenjena. Moram, ja držim do povjerenja.
Ulazak u selo me uspori samo toliko da bolje osjetim zadovoljstvo. Zadovoljstvo zbog uspjeha. Meni samom zvuči patetično, ali ja uspješno izvrših povjereni zadatak. Nisam zaboravio šifru, posljednje što me do toga dijeli.
Pred vratim zastah. Ne okrećem se, znam da nikoga nema ko me može vidjeti. Zastah da oslušnem. Da se začudim kakvu tišinu čujem.
Na trenutak posumnjah kako sam pogriješio kuću. Digoh pogled, nisam. Oslušnuh još jednom, ista tišina.
Slegoh ramenima, bar će se jasno čuti, razabrati moje kucanje.
Tek sad osjetih neko uzbuđenje. Mozgom ne mogu, ali drhtavom rukom mogu pogriješiti. Zašto drhti? Od uzbuđenja, valjda je uvijek tako kada si pred pobjedom.
Kucam. Učini mi se savršeno. Nije moglo biti dvojbe, sumnje da je koga čekaju.
Dvije sekunde poslije čuh i korake. I otključavanje vrata.
Soba je bila u gornjem dijelu kuće, prozori zamračeni, što je objašnjavalo onu tišinu, u hodniku nije ni bilo svjetla što je opet objašnjavalo kako je Ferid Beganović ne prepoznao me i okrenuo se kao da je sam Sajo bio. Ostavivši me da ja zaključam.
Da li je osjetio ili se slučajno okrenuo, tek je u momentu skretanja uvidio grešku. Iznenađenje, i to ono negativno, nije mogao skriti. Skoro me sačekao na vratima ne vjerovavši očima i dumajući ko zna šta sve. Kako je došlo do zamjene, ako se već nije šta Saju dogodilo, posebno kako će ostali reagovati. Vremena da sam dođe do odgovora nije bilo, ali ni mogućnosti da sad nešto sakriju.
Ulazimo ćutke. Moj očekivani osjećaj pobjede prelazi u nelagodu. Jesu tu ljudi koje sam očekivao, ali uglavnom prijekornijih pogleda nego što predosjećah. Nelagodno je trpjeti zaleđene poglede na sebi, zaleđene i prikovane.
Kroz glavu mi prođe misao kao da sam u nekom filmu, trileru, akcionom ili kriminalističkom. U filmu u kojem sam igrao glavnu ulogu. A u sceni u kojoj se u ovom trenutku dešava ono najvažnije, bit filma. U sceni u kojoj se razotkriva nekakva banda, prekida, zaustavlja neki njihov opaki plan. Sceni u kojoj se muzikom ističe tišina koja se glumi.
Osjećah tu muziku u ušima, te riješih odglumiti scenu najbolje što umijem. Počinjem drugim, tvrđim prijegledom cijele sobe. Zaustavljajući se na svakom pojedincu samo po djelić sekunde, ali dovoljno da razmjenimo mišljenja.
Baš to nelagodu učini nelagodnom. Bilo je tu nekih od kojih se nadah ravnodušnosti. Nema toga, ako nije ljutnja jeste stid. Ili nešto između. To između primijetih kod Ćasare, iako sam ponajprije od njega očekivao olakšanje, podršku. Manji stid kod Eka Džamalije, malo viši kod Derva Rahmana. Ostalo je ljutnja, i gore. To gore najizraženije kod Samira Selimovića. Valjda zato što je on vođa bande. Pardon, bezbjednjak.
Njegov led u očima strijelja. To je lice čovjeka koji se neće lahko predati. Koji će sada posegnuti za pištoljem, bez obzira na svjesnost da je sporiji, da nema izgleda, da je gotovo. Posegnuće za pištoljem, osim ako je scenarista pisao drukčije.
Jeste. To ja znam, a prvi koji to shvata je Murat Fulurija. Sjedio je krajnji, valjda zbog toga ne dostigoh odmah prepoznati tu jedinu ravnodušnost. Sada me je privukla, te upravo njemu okrenut stadoh skidati torbicu s ramena.
-          Sajo me zamolio da ovo donesem, i predam – Muratu okrenut, ali se obraćah svima.
-          Sve je bilo u redu. Nije bilo problema? – Murat mi i odgovori.
-          Valjda nije. Reko bi mi Sajo, zar.
-          Aha... Pa sjedi, odmori.
-          Neka, ne bih...
-          Hajde, popi koju!
-          Pa... – u djeliću sekunde se skontah – pa hoću, al samo dvije-tri.

Da. Samo je ovako ispravno. Radi se o povjerenju. Koje treba jasno pokazati.
Da sam se odmah okrenuo i otišao, ostavio bih tračanje o sebi. O sebi, i o Saju. Ostavio bih neraspoloženje. A to ne liči na mene, ma kako se nekad samome sebi činio takvim.
Ostaću. Pet, deset minuta. Koliko da popijem tri-četiri rakijice. Nije mi potrebna ta okrjepa, odvikao sam se, potrebna je njima garancija da ću šutjeti. Da neću jedva dočekati da svane pa da na postrojavanju konkretizujem što danima pričah.
Jedino je ovako ispravno, makar prema nekome neću ispasti fer. Neminovno misli okrenuh i ka Abidu Hajdareviću, žaleći što će odsad biti usamljeniji u prozivanjima. Žaleći njega, a kriveći sebe. Ako sam ja kriv što je Sajo baš meni poklonio povjerenje. I što nisam neko ko će to lahko izigrati.
Nije li čovjek nekada kriv, iako nije imao izbora. Nije kriv, samo osjeća krivicu.
Kriv bih bio da sam odbio Saja. Kriv bih bio da ga nisam pitao kuda, zašto. Da sam insistirao na odgovorima, povrijedio bih povjerenje.
Kriv bih bio da sam samo ušao, tresnuo torbicom o astal i izašao. Kriv, jer bih okrivio Saja. Jer bih ostavio deset ljudi da sjede na iglama. I da o meni imaju negativno, pogrešno mišljenje.
Sjeo sam. Deset minuta. Koliko da vratim raspoloženje tim ljudima. I da čujem dvadesetak lijepih rečenica o sebi. Kako sam fin, vrijedan, poslušan, povjerljiv dečko. Potom osjećajan, druželjubiv i veseo. Plus, inteligentan i pametan, razuman  i mudar.
Slušao sam. Malo i uživao. Imam pravo, najveći dio što su rekli je puna istina. Jedino malo ovo na kraju...
-          Pa sad, što se inteligencije tiče to dakako stoji, to je Božiji dar – na to sam i reagovao – i ona mi ne služi da se ja hvalim njome, jal da me ko hvali, već da ne dam nikom da me pravi većom budalom neg što to doista jesam. Pamet je nešto drugo, to je umijeće da se inteligencija, bogomdana, iskoristi. A toga meni pokatkad fali. U toj su ravni i razumnost i mudrost. Ali, recimo da sve to nadoknađujem drugom bogomdanom vrlinom, intuicijom...

Ne znam koliko su me razumjeli. Murat jeste, ali je njemu bilo jasno da i nisam ništa rekao. On je i jedini razumio da sam nakon četvrte rakijice odlučio ustati.
A Samir najmanje. Zato je pokušao biti uporan da sjedim još malo.
Nema potrebe. Sve je bilo kako je moralo biti. Kako je i jedino ispravno. Sjedio sam tačno koliko je trebalo da se izmire dva različita osjećanja pred vratima, kad sam ulazio i kada ću izaći. Ušao sam kao pobjednik, izašao kao poražen.
Ali, nisam kriv.


pogled na Dusinu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...