27 Oct 2016

46 Ne mogu sebi da vjerujem


Duhni vjetre sa Golije,
te očisti blato sa jalije.

Gdje se konjske košije trkaju,
gdje se momci kamena bacaju.

Međ njima je momče Mustaf-aga,
na njemu je morajli dolama.

Na dolami srmajli pucati,
u dolami sahat njemu kuca,
za njime mi mlado srce puca.





Još svi nisu ni pošli...
Šta to bi!?
Znam, vidio sam... Samo ne mogu sebi da vjerujem. Zar se ovo moglo desiti!?
Mnogi su još manje svjesni. Koji ovo nisu ni vidjeli.
Dim se razilazi. Bećo je sjeo, i sjedi. Izgleda skroz izgubljen. Znači, nije on.
Vraća mi se sjećanje.
Musa! On je stao na minu, sjećam se, vratila mi se cijela slika.

A nije onako bilo kako sam ja to prije zamišljao. Kako na filmovima prikazuju. Tamo, uvijek mina diže ravno u zrak.
Odigla je i Musu, i to prilično. Pola metra bar. Ali, nije ga odmah vratila na tlo. Okrenula ga je u zraku. Jednom, vjerovatno. Iako se meni učinilo najmanje tri-četiri puta. I to u skoro vodoravnom položaju. Tako se je okretao, tako je i pao na zemlju.
Vrisnuo je. Ali, ne - jako.  Sasvim prirodno.
Dim se potpuno razišao.
Nema noge. Zapravo, ima je, ali nema od nje ništa. Zavraćena je, samo što ne otpadne.
Prišao bih... Ne mogu od Beća, on ne dolazi sebi. U ruci stišće bombu, vjerovatno se neće sjećati kako ju je, i zbog čega izvadio iz džepa.
Hoću ga razumjeti, bliže njemu se to dogodilo. Vidio je Musu, vidio ga kako se pred njim okreće. Vidio je i krv na Lehi, i nije mogao odmah znati da je to Musina krv.
I Leha je stajao ukočeno, kao da je i sam vjerovao da je i njega zakačilo. Njega mi je još lakše razumjeti, bio je samo korak iza Muse. Da je Musa prošao, možda bi on nagazio.
Salem je zadnji koji je imao sreće. Osmi koji nije tu stao nogom. A neko je morao... Niko se sada neće pitati zbog čega Šeksovo odjeljenje nije pošlo kako uvijek ide, osmi je trebao biti Admir, deveti Fako...
Svejedno je, nagazio je kome je bilo suđeno, koga je sreća danas ostavila.
Salem se nema čega plašiti, da je sudbina htjela... Kleknuo je, vidjeti šta je s Musom.
-       Ko je? – i Šeks je već tu.
-       Musa – Salem odgovara tiho.
-       Dajte, šaljite ljude sa strana. Obezbijedimo bokove! – zato Ismet dreči, iskustvo govori iz njega.
-       Je li živ? – neko iz kolone pita.

Umjesto odgovora čuje se Musino teško disanje. Čuje se i Admirov glas, Ekove šalje na jednu, Šefine na drugu stranu. Ismet svoju petoricu pogledom raspoređuje...
-       Dajte velikih zavoja... Kod koga je jod? – Šeks mora biti glasan, možda je nešto od ovoga kod onih što kreću na bokove.

Ja se sjećam kutije s lijekovima koja je u mom rancu, i počinjem roviti po njemu, bez obzira što nemam pojma da li je to ono što Šeks traži.
Neko me gura, prolazi pored mene. Sajo! A i ko bi drugi, kod njega i jeste najviše lijekova. Koliko ga poznajem, mogu se kladiti da ima svih mogućih zavoja, baš kao i joda.
Nosim i ja svoju kutiju, obilazim i ja Beća. Sklonio se da prođem, znači da je svjestan. I da je dobro, biće da ga je detonacija samo malo ošamutila. Ja sam artiljerac, mogu to shvatiti. Vjerovatno je hodao zatvorenih usta.
Još neki prilaze, svi da pomognemo. Sajo nam rukom pokazuje da nismo potrebni, i išaretom objašnjava da trebamo praviti kakva nosila.
Leha pita kod koga su sjekire, ko ima dobra šatorska. Odmah sam ponovo u rancu, pripremam svoje šatorsko, a vidim da Hamdo vadi sjekiru...
Strah je sasvim iščezao. Nas se desetak već penje ka grabićima u blizini...
Mene odmah vraćaju, treba što prije pokušati vezu uspostaviti. Admir je već pokupio dijelove prcovke koji su bili kod Saja i Šeksa, nas dvojica ćemo je postaviti.
-       Učo! Daj onaj tvoj nož!? – Sajo galami.

Ne odgovaram, pušćam stanicu, može sačekati, a još jednom se zavlačim u ruksak.
Predajem nož Saju, ali se ne vraćam odmah Admiru. Zanima me zbog čega je tražio baš moj, zavoje su mogli i rukama pootvarati.
-       Šta ćeš to? – i Šeks je zbunjen.
-       Moramo mu nogu sjeći! – u Sajovom je glasu bila sva ozbiljnost kojom je on raspolagao.
-       Ti si lud,  šta ti pada na pamet – ne dadoh se odmah složiti s njim – đe ćeš mu nogu sjeći, još nožem!?
-       A šta ćemo drugo? Vidiš da je ne možemo spasiti, samo se na koži drži.
-       Vidim... ali, zbog krvarenja...
-       Ti nemaš pojma, ne može iskrvariti na članku... polahko ću mu je odsijeći...

Nema se kad ljutiti na moje neznanje, ni baviti njime, već se žuri uraditi što je rekao, namjestio je Šeksove i Salemove ruke - kako će držati. Za sve vrijeme Ismet čvrsto drži Musinu glavu podignutu koliko treba.
Ona zuri u nebo. Molećivo. Blijedo, kao da u njoj kapi krvi nema. Ali nema ni bolnog izraza, samo - molećivog.
-       Nećete me ostaviti!? – ja ga čujem prvi put, možda je to već kojiput šaputao.
-       Ne brini se, stari druže – Šeks mu obećava u ime svih.
-       Hej, Sajo, nemoj rezati – iako čujem Admira kako galami na mene, pokušavam još jednom – zavratite je uz cjevanicu, pa zamotajte. Kao voćku. A neka doktori, poslije režu.
-       U pravu je – od Ismeta dočekah da se neko složi sa mnom.

Sajo i Šeks se zgledaše, pa zajedno pogledima odoše do Muse.
Više ni oni nemaju srca za to. Nije bitno što sam ja predložio, ni što se Ismet složio, presudno je kako i Musin pogled traži.
Bili su brzi, ali i pažljivi i spretni. Musina noga je za minut-dva postala spremna za transport. I to tako, da mi se čini kako je brže, i bolje ne bi spremili ni školovani ljekari. U međuvremenu je Salem Musi dao par kapi vode. Musa nije ni tražio više, postaje sve svjesniji svoje rane.
-       Hvala vam braćo – ovim riječima Musa zadržava bolne suze.

Krupne suze. Čini mi se da mu tek kroz glavu prođe kako nikad više neće stati na obje noge, nikada više poigrati fudbala...
Toliko krupne, da ih ja više ne mogoh gledati. A i Admir me nestrpljivo čeka.


Morine
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...