21 Oct 2016

39 Zadnja prilika da neko odustane


Doboš kuca Šamcu na pijaci,
prodaju se šamačke djevojke,
među njima Ismihana mlada.
                                25 i 26. juni 1993.
Nju kupuju do tri mušterije:
Dvije su joj dva dilbera mlada                                    
a treći je starac Emin-aga.

Više daje starac Emin-aga
neg što daju dva dilbera mlada.
Zakukala lijepa Ismihana,
dadoše je starcu Emin-agi.
                                                         




Kamionom smo ugodno stigli do na Bjelašncu. Da bi se dalje truckali. I, dotruckali.
Do rejona Ljute. Čujem od drugih. Čujem i da ćemo se ovdje zadržati neko vrijeme.
A odabrano selo je Polje. Nadam se i da nije bez razloga. U okolini je još sela.
Narod mi se ne doima nikako dobronaklon spram nama. Njihovi su pogledi sumnjičavi, puno više nego samo radoznali. Na njih nismo smjeli, ali ni znali odgovarati. Jedino smo i mogli, skloniti se.

Tako se, nekako i dogovorismo. Umjesto da ovdje noćimo podijelićemo se u grupe i grupice, te otići u neko od Tušilskih, od Šemsa predloženih sela. Imena tih sela slabo da šta mogu reći, ali ja svojoj grupici predložih da mi idemo u Žiliće. Znam zbog čega su mi zvučali privlačnije nego Sinanovići, Ozimine ili Pervizi. Iz razloga što imam tetku sličnog prezimena.
Dok se penjasmo našem zaselku tražim odgovor na iskazanu nam neprijatnost u Polju. Čuli smo za nedavni napad na ovaj kraj, čuli da ih ranije nije bilo mnogo. Poznato nam je, a i i vidmo da ova sela nisu toliko velika koliko prostor koji pokrivaju, računam da su ovdašnji mještani vrlo ponosni na svoje borce, koji još uvijek brane cijeli rejon, bez iskrenog razmišljanja da su četnicima trenutno zanimljivija druga područja, na koja tek napadaju žešćom silinom. Sem toga, nešto mi se doima i sasvim logčnim. Vidjeti bataljon ili četu pristigle vojske, još bi i djelovalo ohrabrujuće, dok grupica od tridesetak boraca nosi više sumnje nego ohrabrenja.
Ako smo Žiliće odabrali napamet, to ne važi i za kuću u njima, mada ćemo domaćinima nastojati i to takvim predstaviti. Ulazeći u samo selo, i pomalo se diveći njegovoj ljepoti, makar to dolazilo samo iz razloga što tamo kamo idemo ništa slično nas ne čeka, ne mogosmo ne zapaziti još ljepote u selu. Jednako prirodne, samo još privlačnije. U avliji smo vidjeli tri djevojke, nimalo teško pretpostaviti i - sestre. Sve mlade, sve lijepe, kasnije ćemo čuti i sve neudate. I sve, ovdje skoro slučajno zadešene. Otac im je odavde, živjele su u Hrasnici, za Bajram su došle posjetiti deda.
Dedo je popravio sav dojam iz Polja, smatrao se od Boga počašćenim što smo prvo zakucali na njegova vrata. Nije nam dao ni da pitamo ima li mjesta za konak, jesmo li na smetnji...
Sigurno da nećemo žaliti što baš ovdje noćijevamo, bez obzira što je premalo vremena da bilo šta više o djevojkama saznamo. Prijatnost i brižnost domaćina i njegovih unuka vrijedni su dugog pamćenja. Nismo htjeli lagati da smo umorni, a šta god da nas sutradan čeka izdržaćemo. Bilo je ugodno sijeliti do iza ponoći. Poštovati gostoprimstvo domaćina, uzvraćati muhabet, povremeno se krišom diviti  djevojačkim ljepotama, koje one nisu mogle skriti, a koliko se one diviše našoj hrabrosti, makar ni mi sami ne znali kamo tačno idemo.
Neka bude da smo svjesno potaknuti da se raštrkamo u sva četiri zaselka, neka bude da neko misli da zamećemo kao tragove, nama bješe malo i žao što rano moradosmo ponovo biti svi na okupu. Na dogovorenom mjestu, u Polju.

        ***
Žalismo još više, kad vidjesmo da nećemo odmah dalje. Imamo još dva zadatka za ovdje obaviti. Onaj prvi je ljepši, rješavamo se viška brašna i šećera. Ovdje ćemo za njih uzeti tri janjeta, i ne znam koliko rakije. S tim ćemo sami sebi priuštiti poseban ispraćaj, tamo u Bjelimićima.
Ovdje moramo obaviti ono drugo, podijeliti ostalo.
Prvo mi u oči upada da na podjeli nismo svi. Drugo će mi zasmetati kasnije, nikada nisam volio u tolikoj mjeri princip dobrovoljnosti. U pitanju je bila roba koja nam svima jednako treba, a brzo postaje jasno da nakon podjele rančevi nam neće svima biti jednako opterećeni.
Ja sam već imao početno zaduženje, najteži dio prcovke. To je bilo dovoljno da i ne bih trebao razmišljati o još nečemu, ali vidjevši kako podjela ide sve sporije, najprije se prihvatih jedne kutije lijekova. Potom, malo prezirući i sam sebe uzeh i kilogram soli, nekako se bojeći da bi mogao ostati neponešen...
Vrijeme koje je sporo i mučno prolazilo ubijao sam, u glavi premjerajući naše rančeve ponaosob. Sabirao sam koliko je ko ponio iz Kerleta Luku, koliko je ovdje već dodao.
Prvi mi je pred očima ranac Eka Džamalije. Znam da on, nikad i ni u jednu akciju ne ide bez puno tromblona, i municije uopšte. O hrani i opremi je umjereno vodio računa. Dalo mi se na jednoj pauzi podići njegov ranac, težio je četrdesetak kilograma. On je jedan od onih kome niko nema pravo zamjeriti što se na ovoj podjeli nije pojavio.
Sajo se pojavio. Njegov ranac je do danas bio lakši od Ekovog, ali je s dijelom prcovke, litrom ulja, i s dosta sanitetskog materijala premašio moj i došao s Ekovim u egal.
Znam i za ranac koji je vjerovatno najteži, ali Hasiba Ožgovića Ciglu baš i ne žalim. Kad je spisak kompletiran, pa čak i čim je pristupio diverzantima, nekako se pitah otkud se on odjednom promijenio. Sve ranije vrijeme se uglavnom držao logistike, a sada... Pojasniše mi kako on ima prošlost koja ga je sasvim preporučivala diverzantskim akcijama. Ako u tome ima istine, to nešto je baš proradilo u njemu. Ne samo da je uz jurišnike, nego je tik uz Admira. Jeste da ima i leđa, ali mi se nije sviđalo da je uz Admira stao tako da uz svoje, nosi i skoro sve njegove stvari. Zato mu nisam zamjerao što podjela prolazi i bez njega, ali ga nisam ni žalio!
Saja i Eka, hoću još više. Predzadnji kilogram soli uze Sajo, dok se za zadnji pobrinu Admir. Jednostavno ga ugura na dno jednog od odloženih rančeva. Prepoznao sam da je Ekov... ali, prepoznali su i drugi. Otćutali oni, pa ni mene niko ne tegli za jezik. Ostaje mi se nadati da će leđa spremna izdržati četrdeset, imati snage i za taj još jedan kilogram.
Za mene mi se čini, da je ne bih imao. Osim, da su i meni krišom zavirivali u ranac.
Istina je i da, izuzev Admira, niko ne nosi ispod tridesetak kilograma.
Do Bjelimića ćemo pješke, bez obzira što se još malo moglo onim kamionom. Prilika je da odmah osjetimo rančeve, da se priviknemo na njih, možda bude ovo i zadnja prilika da još neko odustane.
Ne znam hoće li biti takvih, ali sam brzo osjetio da je privikavanje - „jebeno“! Rančevi su lijegali, skoro se pripijali uz nas. Ramena, leđa, rebra, osjećali su svaki gram tereta.
Zaustavljanja su česta, i sve češća. Još nam se ne žuri, mada se sve više pitamo da li je sve moralo baš ovako. Potajno htjesmo vjerovati kako za našu ukupnu sumornost udjela ima i okolni pejzaž, koji se uglavnom sastoji iz nepreglednih kamenjara.
Tako se obradovasmo kad nakon nekoliko sati konačno ugledasmo ono o čemu smo se sve vrijeme međusobno raspitivali. Pejzaž se počeo mijenjati, počinjemo osjećati blizinu Bjelimića. Iza svake kose očekujemo ugledati prve krovove.
Šemso se trudi da nam olakša posljednje napore, ne štedi glasne žice da neprestano veliča ljepote koje nam se ukazuju. Ono što me je bunilo, postaje mi jasnije...


                                           Tušila, prilaz
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...