15 Oct 2016

33 Noć je izabrala nas


Kad mi dragi ispred dvora prođe,
čini mi se car na Bosnu dođe.
Kad pogleda u pendžere moje,
čini mi se do mora je moje.
                                  13/14. juni 1993.
Kad ja viđoh dragog u ječermi,
čini mi se mula u mešćemi.                                           
Kad ja viđoh dragog u benluku,
čini mi se paša u begluku.

Kad ja viđoh u dragoga pleća,
čini mi se da narastoh veća.
Kad mu viđoh ruku u mišici,
puče meni srce u žličici.





Most je morao biti srušen. Ali, nije.
Napravljena je tek mala rupa, koju četnici neće morati čak ni krpiti. Svaki automobil će je moći točkovima opkoračiti!
Dok se čudim, od nekog unutarnjeg bijesa čak se i smijem, povraćam pogled naniže, iako znam da je most već izvan naših vidika.
Zato, nije ono što mi Avdo objašnjava. Jutro se sasvim probudilo, dvogled sad nije potreban. Vide se četiri četnička šatora, jedan uz sam rub šume. Pri vrhu livade se već vide i naši noćašnji tragovi, jasnije nego bi se očekivalo. Samo mi znamo da nas je bilo svega šesnaest, četnički će izvještaj govoriti o bar četiri-pet puta više. Ako ga pošalju!

Eksplozija ih je probudila, izvukla iz šatora, odmah su morali vidjeti naše tragove. Posebno one uz sami rub šume. Neki od nas su prošli ne više od dva metra od tog krajnjeg šatora. Od dva puta, čudi me kako ga neko nije i nogom zakačio!?
Više se čude Šeks i trojica koji su prije par noći išli izviđati most. Tvrde, tada ovih šatora nije bilo.
Vrlo moguće. Četnici su znali da primirje neće potrajati, biće da su bolje koristili tih nekoliko dana koliko je kao potrajalo. Pripremali su ofanzivu koja je u toku. Za koju smo mi požurili povjerovati da je zaustavljena.
Napadali su Grebak, Rogoj, Pošćenje. Nisu probili, ali ne znači da neće ponovo pokušati. Možda sad preko Variza, nekog drugog pravca, možda opet preko Grepka.
Možda ih je bilo strah da ćemo mi uzvratiti. Ne baš mnogo, s obzirom kako su se noćas ponašali.
Možda je u glavama ovih dolje, još trajalo primirje.
Ne. Ne trebam se čuditi, samo prisjetiti onoga što nedavno čusmo. Nismo samo mi, ti koji se na položaju katkada opustimo.
Noć je bila vrlo mračna, nije bila za diverzije. Nisam siguran ni da smo mi birali takvu, već je ona izabrala nas.
I to je u ovome času što je bitno. Koji su ovo četnici, i otkuda oni ovdje, razmišljaćemo kada se dograbimo logora.
Dok se primičemo našem logoru, i kada više nema sumnji da smo se izvukli, ponovo shvatam kako je jedna stvar u svemu jako dobra, niko od nas nije stradao. Nije bilo suđeno da taj mostić srušimo, opet se priupitujem i koja bi tolika svrha bila da jesmo. Četnici bi brzo sagradili novi, a onda i sve druge obezbjeđivali. Možda i cijelu dužinu ceste, a to bi onda značilo i da bi mi mogli prestati razmišljati o onim pravim, diverzijama oko Trebove.
I ovako, nisam siguran da ćemo se neko vrijeme usuditi, sve sam uvjereniji da je ovo bilo samo od sebe promašaj. Brzo mi postaje svejedno što nismo uspjeli.
Ne brine me ni što znam kako ćemo narednih nekoliko dana biti predmet šaljivih priča po logoru. Nekima će biti važnije to što smo eksploziv postavili tako da smo napravili rupu promjera jedva pola sa pola metra, od činjenice da smo neopaženo prošli tik uz četničke šatore.
Prisjetih se i jednog prijeratnog događaja.
Mufo i ja smo smilili kako da zaštitimo kukuruze od jazavca koji se bio „baš navadio“. Jazavičara Džekija smo privezali na sredinu kukuruzišta, s konopcem dovoljno dugim da kontroliše oba kraja. Na jednom smo i sami napravili nešto kao bajtu za nas, spremni da odmah reagujemo kada bi se Džeki oglasio.
Bila je skoro zora kada smo povjerovali da je, bar za tu noć, kukuruzište spašeno, kada nas je i san malo prevario.
 Džeki se nije javljao, te smo ustali samo da uživamo u pobjedi nad navađenim jazavcem. Jedva smo očima povjerovali vidjevši kako je on, ipak, pojeo ono što je njemu suđeno, prošavši uz samu Džekijevu kućaru. To se jeste jedino moglo desiti dok smo nas dva spavali, ali nikada nećemo saznati šta je tada radio, i gdje je bio Džeki.

Baš tako, nije nam bilo suđeno da srušimo most, ali ni četnicima da nas čuju.


bunker u Mrežici
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...