9 Sept 2016

11 Ljubav, ucjena, iskušenje

Polećela dva vrana gavrana,
kroz čaršiju, ispred bazerdžana!
    Oj đerdane, moj đerdane,
    širi grane jablane,
    nedaj zori da svane.
                                     početak marta 1993.
Bazerdžani, redom čohu vežu,                                 
a moj dragi – svilu i kadifu!
    Oj đerdane, moj đerdane...

Porezah se po desnici ruci,
po zlu mjestu – po malome prstu!
    Oj đerdane, moj đerdane...





Dogovorenu heftu treba i izdržati. A svako ima svoje načine. Salemu, sve postaje opsesija. Koju nam dođe otkriti, a pošto iz Zenice donese najnovije vijesti o Džou. Nije prošao!
Nije prošao, ali se nije ni vratio. Zadržao se negdje u blizini Fojnice, priključivši se nekoj lokalnoj jedinici tamo, sa željom da im pomogne. Zapravo je presječen i put kojim se Džo htio probiti prema Igmanu.
Nagađali smo šta je od svega istina, ali bijahosmo jednoglasni da je to, ipak, ono što mi ne želimo. Tako je sada i ova naša hefta puno dalja od svoga kraja, više je i Salem prestao da joj broji dane.

Ono što je izvjesno, zamrzio je Zenicu za cio život. Zamrzio je i rat izvan uniforme, a sudbinu proklinjući upravo u dijelu kojim tjera čovjeka da se hrani uz one koji ni sami nemaju.
Ponovo je Memo zaradio nešto para, pa smo sva četvorica trebali do kafića. Ja sam im se morao zahvaliti, već sam bio obećao tetku. On je pozvan od svog najboljeg ahbaba, koji je jednom, pred rat, s njim i u selo nam dolazio. Meni bi bilo i svejedno, da nisam već obećao, i tako i tako ću piti - bez da išta platim. Mada, sutradan će neki ponovo pričati o mojoj intuiciji!
Njima nije bilo ugodno kao prvi put. Za stolom rakija, u mislima trenutna situacija, cijelim tijelom nervoza, a u kafiću i neke lokalne kabadahije, kojima sve istvoremeno i odgovara i smeta. Žešći su sukob izbjegli, ali je ružan osjećaj dodat želji da se odavde ide čim prije.
Ni oni ljepši načini razbijanja svakodnevnice ispunjene nejasnim iščekivanjem, više nisu dovoljno prijatni.
Sve poče previše da liči već preživljenom, samo drugim riječima kazivano, pa odlučih dnevnik držati zatvorenim.
Mislim da je tako bolje, ne znam koliko će ova hefta još da traje, a jednako ne mogu znati ni ko će sve doći u iskušenje da zaviri unutra.
Čekao sam de se desi nešto bitno. A to i jedino može biti naš odlazak.
Sve drugo je u odnosu na to nebitno. Tako se i ponašah svih narednih dana, pogotovo pred kim sam to i posebno želio.
Ostaviću neubilježeno, ali ću pamtiti. Jedna je noć otvorila razgovor suprotno od toga kamo su moje misli i želje gledale.
S početka se nije takvim činio. Bilo je iskrenosti s obje strane više nego ju je ranije i nedostajalo, a ljubav je jedina riječ koja to ispravno opisuje.
Znano mi je da se svaka prava ljubav suočava s iskušenjima, znano mi je da su mnogi za ljubav i teže stvari činili, ali je za mene to bilo previše. Čak i ako logičnim zvuči da ako nekoga voliš trebaš se truditi da što više vremena budeš pored njega. A mene iz Visokog, bar za sada, niko ne goni!?
Niko me odavde ne goni, ali me nešto otuda zove. A to bi onaj ko te voli trebao jednako razumjeti, kao svoje „volim te“. U ovom slučaju rečeno tako surovo „ako ostaneš ovdje, još i ima šansi da se nas dvoje zavolimo“.
Vjerovao sam da se već volimo. Da do te noći lagasmo jedno drugo, sebe ne.
Ljubav, ucjena, iskušenje. Gdje smo tu mi, jesu li izbor i odluka isključivo moji? Možda mi se samo sviđala, možda sam je počeo voljeti, možda ću je i dalje voljeti. Ali, nikada toliko!
Snašao sam se, pred njom. Zatvorio sam oči, da kroz njih dušu mi ne čita, dok riječima prihvatih kako u njenim željama nema ništa ružno.
Pred sobom ostajem nesnađen. Moleći sudbinu da krene ovo rješavati.
A ona se sve oštrije s nama poigrava. Na isteku „Salemove“ hefte je zavaljao novi snijeg, toliki da je razbio i najtvrdoglavije želje. Kao utjeha je došlo Memovo iskreno obećanje kako će nam se pridružiti, ako se strpimo dok ovi snjegovi prođu, odnosno dok porodicu snabdije s dovoljno drva. I ne samo da smo pozdravili njegovo takvo razmišljanje, nego smo se odlučili maksimalno potruditi pomoći mu oko pribavljanja tih prijeko potrebnih drva.
Šuma nije bila blizu, a svi radovi su išli ručnim testerama i sjekirama. Ti fizički poslovi su nam godili dvostruko. Održavali smo kondiciju, a i vrijeme prekraćivali.
Iščekivanje postaje podnošljivije. I dalje ga mrzimo, ali nam se sada dopada to kako se s njim nosismo. Pomagali smo oko drva i daidžama, tetkama, a i komšiluku.
Dževada i mene je taj dan zapao rad sa sjekirama. Drva cjepka, sjekira oštra, ja mlad, pun snage i elana, već i dobro ispraksiran. Ali i cjepalo s pogledom u komšijinu baštu.
A kćerka mu se često išetavaše do u baštu. I desi se što se moglo očekivati, iako ja i nisam sasvim siguran kako je to imalo ključne veze.
Komšija je bio uporan da me isprati do bolnice! Odbijao sam. Nije me mnogo ni boljelo, a nije - ni smjelo. Kakav bih bio momak ako ne bih mogao izdržati. Dovoljan mi je i zavoj, s malo rakije. Bez obzira što je rana prilično duboka, čak je malo nedostajalo i da ostanem bez palca na lijevoj ruci. Kako se počeh hladiti, to me i bol poče kočiti, ali sam ostajao uporan.
Pri čemu mi nije ni bilo bitno koliko se neko može osjećati krivim, ni sam nisam bio načisto da li je ovako završilo jer sam previše gledao u baštu, ili samo zato što sam se pravio vještiji sjekač nego sam zapravo bio.
U svakom slučaju, ljepše mi je bilo nego što bi bilo u bolnici. Jeste da nisam stručno previjen, ali pošto su se oni vratili radovima, neko je vrijeme Dina ostala da me razgovara.
Desilo se slučajno, ili bilo da sam ja pomogao u tome, ovo mi nije trebalo. Jedva držim sastavljenu dušu, dio nje povremeno pomisli o ostanku ovdje, u blizini, a sad neću očima da branim da drugu široko gledaju. A i zašto bih, ionako ću poslije dugo biti predmetom podbadanja.
To mi je Dževad već sugerisao, svaki put prosljeđujući zajedljive poglede, a pošto bi komšija ponovio:
-       Jest mi krivo. Toliko radi kod Envera, i ništa da mu se desi. A kod mene ni dva sata...

Što jest - jest, tako je bilo.


                                         Bosna, Visoko
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...