4 Jun 2016

26 - Je li se i nama povlačiti

Čep, čep, u slavinu!
Nož, nož, u kaniju!
   Mili Bože, a što mi ga nema?
Sigurno se zadržo
U selu kod žena!

„A šta ćemo za večeru?“
„Hljeba, sira, i krompira!“
   Mili Bože, a što mi ga nema?
Sigurno se zadržo
U selu kod žena!

Ljepša udovica,
nego djevojčica!
   Mili Bože, a što mi ga nema?
Sigurno se zadržo
U selu kod žena!





Za nas, pomalo i nerazumno, ipak se u blizini nije čula niti jedna puška. Da li su mogli na Kremencu vidjeti nešto toliko strašno da ih ovako prepadne? Nisu, pa nam je teško doći do drugog objašnjenja do da su im rovovi loši, ako ih uopšte imaju. I mi smo se uvjerili da ni naši nisu puno bolji, jedva da smo nas četvorica mogli ući unutra, ako kad budemo sva osmorica...
O njihovom preuređenju ću sutra ozbiljnije misliti, sad mi je javiti nešto Musi.
Bijah najkraći što mogoh. Javih da je Kremenac bio kratko napadnut, da je vjerovatno pao, te da su Mojkovićani već napustili položaj. Na kraju, naravno, pitah je li se i nama povlačiti.


Kao da su i četničke granate utihnule, dok čekasmo odgovor. Omer i Ferid to iskoristiše da pojačaju nagovaranje da se i mi povučemo, makar do potoka ispod sela. Nervoza zbog kašnjenja odgovora natjera me da popustim, bez obzira što i dalje nisam vjerovao da je to pametno, odnosno da je potok sigurniji od ovih skloništa. Nije mi se položaj napuštao, mine i minobacač ostavljali, bar dok to Komanda ne odobri.
Pred kućom zastajem da primim telegram, u času kad iz nje izlaziše Admin i njegovi, za koje nam se čini da su na Kremenac prestali misliti čim smo ih smijenili, ne obaziravši se ni na granate. Omer i Ferid koriste moju zauzetost telegramom, te i njih lahko pokreću niz selo.
Ipak ih stižem kod kuhinje, odnosno najdonje kuće. Zapravo, tu su nas čekali.
-          Vraćamo se, tako je naređeno – rekao sam što mi je bila dužnost – Kremenac nije pao, još su naši tamo. Što je najvažnije, Musa nam je već uputio pojačanje, zamjenu za ove što su pobjegli!

Gledajući ostale, počeh i sam sumnjati u istinitost, dok su oni zalud čekali moj iznenadni smiješak kao potvrdu da ono što sam rekao nije sadržina toga što mi je javljeno iz Dragomilića.
A ja sam i dalje čekao da pođemo nazad. Na položaj, minobacaču i minama.
Minut zna biti jako dug. Kada u njemu nema nijedne riječi, a mnogo pogleda. Njih prema meni, svih nas i gore i dolje. Svi pogledi upitni, ni jedan s odgovorom.
Granate ne padaju, ne čujemo ni da se puca. Svi naši rovovi stoje, kao da smo još u njima. Da vidimo, tako bi nam se činilo sve prema Kremencu.
Mojkovićani su u potoku, sklonili se od granatiranja. Nisu nas zvali, računali su da ćemo za njima. Ili da ćemo mi vjerovati svojim rovovima.
Iz Dragomilića bi trebalo da je krenuo vod. Trebalo bi... Trebalo bi i da je istina da Kremenac nije pao.
Sve su ovo nagađanja, sigurno je samo to da od Kremenca pa dovde sem nas osam nema više nikoga. I da nam je naređeno da ostanemo.
Držim pogled desetak sekundi prema rovu, osjetim kako ostalih sedam upire potoku. Hoću da ih razumijem, nije problem da ostanemo, sačekamo, ali to možemo izvesti i dolje, zajedno s Mojkovićanima.
Ne mogu. Zbog tih momaka koji ovamo žure.
Zaustio sam to reći, ali zastadoh. Salja okrenu pogled ka kuhinji. Nešto ga je tjeralo da uđe unutra. Nije odolio.
Admin mu se prvi pridruži. Brzo se i vrati, pozvavši nas sada sve unutra.
Ja sam bio treći koji sam ušao. Ostali se naguravaše, dok je Salja uveliko radio. Njega je unutra uvukao miris kahve. Provrela i zasuta, tek jedan fildžan nasut. Vratio je i njega, pa počeo sipati redom u sve pripremljene fildžane. Šest, poslije čega iz vitrine izvadi još dva.
I bila bi šteta da ostane četnicima, u najcrnjem slučaju. Dobra je da nas malo smiri, da se lakše predomislimo i vratimo.
Sjedamo. Metnuo sam motorolu na sto, puštam i ja osmijeh kao ostali. Nismo to vidjeli, ali jasno nam je. Nas četvorica smo se malo iščuđavali bezglavoj jurnjavi pored nas, potom se raspitivali o situaciji. Druga četvorica također nisu žurila, više su vjerovali našem ponašanju nego ovih. Dočim, kuhar Žika i petorica njihovih koji su odmarali, jedino su razumjeli tutnjavu. Nisu imali vremena ni o čemu drugom razmišljati. Ni gdje im je ključ od kuhinje.
Stigli su puške ponijeti, sve drugo je kako je jurnjava zatekla.
Merak je to ovako gledati. Sva ujdurma je spremna, kao da je baš nas čekala. Tu je bio nekakav slatki keks, kakav u ovom ratu još jeli nismo. Pušačima su posebno godile dvije neotpakovane košulje duhana, neće biti bezobrazni a opet će dopuniti svoje skoro ispražnjene duhankese. I zamezićemo, ne što smo sad i toga željni, već da kompletiramo događaj. Na tome će nam ionako najmanje zamjeriti.
Kahva se s ćeifom pije. Ko duhani, voli i to oćeifiti. Koliko god koga da je bilo strah, zanemario je ili ćeifom razbio.
Sad je već postalo jasno da ćemo ispošovati naređenje. Ferid rukama pokazuje kako nam makar nije žuriti. Potom se daje zaviriti u jednu manju prostoriju, nekada špaiz, koja također bi otvorena.
Pridružio sam mu se bez razmišljanja. Nisam pronašao to što sam ja tražio, ali će biti da on jeste što je njega zanimalo. U posebnu je flašu odlio malo ulja, u nekakav papir umotao malo šećera, u drugi brašna, sve - kako bi večeras pravili halvu. Ako sve hairli prođe!
Ovih nam je pola sata prijalo. I odmorili se, počastili, čak i redom povjerovali da je u Musinom telegramu dovoljno istine.

Potrošili smo i vrijeme, svakog bi momenta trebali stići, ti što nam dolaze u ispomoć. Red bi bio da ih dočekamo na položaju!


                                                Rataji
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...