23 Apr 2016

33 - Moram li ja biti taj

Sve se kunem i preklinjem:
Neću piti rujna vina!
Neću jahat konja vrana!

Kad ne prođe ni nedjelja,
ja se napih rujna vina!

I pojahah konja vrana,
odoh dragoj pod pendžer!





Na jeziku držim što želim reći. Koristim plamen vatre da pogledom idem po ostalima.
Prema vatri niko ne gleda, pogled i od mene skreću. Ne bi da nam se sretnu. Mislim da i u njih većine isto govori.
Moram li ja biti taj koji će usta otvoriti? Da znam, ne bih časio. Ovako, pogled od plamena odbijam prema stanici. Nisam siguran bih li volio da ponovo zazvoni, ali osjećam da mi se iz duše sada druge riječi probijaju jeziku.
-          Traže te direktno na vezu – nisam dugo čekao da se duša i jezik sastanu, a Munibove riječi su molećivo zvučale, poput prilike od koje bježasmo.


-          Molim? – ruka mi je drhtala, ali ne kao duša.
-          Vidi, možeš li mi ono odraditi, važno je – i Admirov glas sam poznao, ovaj se put ne čudeći direktnom, ne šifrovanom obraćanju – ja odgovaram, a ne naređujem ti, samo te molim!
-          Vidjeću...

Slušalicu sam vratio Munibu, da bih objema rukama mogao stezati glavu. Mucao sam, pokušavao prvo to reći, da nas se sada moli.
-          Dođi da ti, ako odlučiš da gađamo, pokažem gdje je groblje u Perovićima – Džemo nije mucao, ali se suzdržavao od odgovornosti, iako je i sam promijenio raspoloženje u pogledu našeg daljnjeg opiranja onom što mora biti.
-          Šta ti misliš? – pokušavao sam se i ja riješiti cijele odgovornosti.
-          Ti si komadir. Šta god ti kažeš! Ako kažeš da gađamo, gađaćemo pa šta Bog da!

Ostale ne bi vrijedilo ni pitati za mišljenje, ne bi se puno razlikovalo. Preostade mi Azem. Prizivah ga, ali valjda zbog nervoze ne uspijevah jasno razumjeti šta mi savjetuje. Da se borim, ili ustrajem u oprezu.
Možda mi se samo učinilo, ali u tom času čuh kako se puščani huk na jednom dijelu još pojačao. Bio je takav da je dio duše morao iskočiti na jezik!
-          Možda naši izvlače Azema i Liku – ovo rekoh više za sebe, potom odmah podigoh glas – ljudi, tamo se gine. Ne možemo mi ovdje samo sjediti i ništa ne činiti. Kome je suđeno, i kada, poginuće ma koliko pokušavao pobjeći. Kontam, ako ispalimo jednu iznenada, nabrzinu, možda nas odmah i ne skuže. Ja više ne mogu! Ja sam da je ispalimo pa šta nam Bog da. Ako previše osvijetli, javićemo da nas više ne zovu. Ako trebadne i stanicu ćemo isključiti. A, sad neka Mišo sa svojima odmah trčeći krene naviše, imaju fore dok mi raspremimo minobacač, po mraku će i nišanjenje ići sporije. Čim čuju da smo ispalili neka negdje zalegnu, osluškuju šta će se dalje dešavati!

Mišovi nisu gubili vrijeme, dok su ostali imali nešto reći. Nisu sva gunđanja upućena meni, više ih se odnosilo na našu Komandu i njeno ne shvatanje. Ubrzao sam ih potpunim preuzimanjem odgovornosti, naređujući. Džemo me podržavao, sam pozivajući ostale. Munib je već javljao da ćemo gađati čim budemo spremni, što nas je sve vratilo stvarnosti koja se samim željama ne mijenja. Svako odugovlačenje bi samo pogoršavalo stvari, svakog će trenutka više biti mrak nego akšam.
Džemo mi je s osmatračnice uspio pokazati mjesto koje ću osmatrati, gdje se po njemu to groblje nalazilo, a ja sam bio zadovoljan viđenim. Kako na karti nije bilo ucrtano, nisam mogao ni zamisliti da je tako veliko. Promašiti ga ne možemo, ako je tačno da je puno četnika onda neće biti uzalud sav rizik. Ni remećenje mira davno pokopanih, o čemu tek u ovom trenutku počeh razmišljati...
Možda se i zbog toga nisam složio s Džemom da odmah ispalimo dvije, za slučaj da moradnemo obustaviti daljnje gađanje.
Oko čega, nažalost, neće biti dilema. Znao sam kako će bljesak ovog teškog minobacača obasjati cijeli ovaj proplanak, ali ne baš - skoro kao sunce. Sve dosad su bile pretpostavke, sumnje ili slutnje, ovo je tek prava zebnja. Jedino što će me moći koliko-toliko povratiti je ako i na drugoj strani ugledam sličan bljesak.
Želim to, mada bi možda bolje bilo ako bih ga jasno vidio a on ne bio toliko jak. Još bih se uvjeravao kako smo više zazirali.
I ovako sam presretan. Ako ništa, bar neko vrijeme ćemo uživati u onom što smo mi uradili.
Pala je tačno na brijeg, potpuno ga obasjavši. Sekund i po je bio sasvim dovoljan da primijetim i neke četnike koji su ležali. Nadati se kako ih ima koji se ni dići neće.
-          Povaljali smo ih ko bekane – kad sam se vratio među ostale, u trenutku zaboravih na jezu koja mi je još tresla koljena – ne mogu se zakleti da je i jedan poginuo, ali sam siguran da su ležali svi koji su tamo bili. Admir je u prvom telegramu javio da ih ima puno, stradali su makar oni najbliži mjestu gdje je pala.


Stajali smo neko vrijeme na ulazu u sklonište, uvjeravao sam ih da sam jasno vidio to o čemu sam pričao. Očekivali smo odgovor četnika, ali smo pretpostavljali da u procjenama neće biti tačni, da bljesak nije toliko dugo trajao. Zato smo glasanjem izabrali dolinu, a ne sklonište. Odatle smo javili kako smo uradili što je traženo, i kako se prije sutra više nećemo usuditi javljati. Ako smo imali sreće, nismo je željeli ponovo izazivati.


                                                      sela podno Zelengore
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...