22 Mar 2016

30 - Koliko će čovjek rođendana da slavi poslije rata

U Sarajvu devetera vrata,
i deseta od suhoga zlata.
Na vratima kapetan-djevojka,
na nju s' Omer baca jabukama!

Govorila kapetan-djevojka:
„Ne bacaj se, Omer, s jabukama;
Ako li se ja odbacim na te
probiću ti granu na fermenu.

A kroz fermen džanfezli koporan,
kroz koporan kadife ječermu,
kroz ječermu burundžiluk košulju,
kroz košulju prebijelo tijelo,
a kroz tijelo srce na četvero,
na četvero i na dvajestero!“






Neko vrijeme su njih dvojica razmjenjivali neke uspomene, uzvišeno govoreći o rakiji, iako su im priče redom imavale drugu poruku.
Ispričao je Mufo kako su on i Remzija u Krastavcu, šumerku iznad naše kuće, pili a horoza okretali na ražnju. San ih iznenadio, čega nisu bili svjesni, ali su pogledom na sat zaključili kako je ražanj morao biti gotov. Obojica su ćutali i jeli. Ne bi se toga ni podsjećali, da se na kraju nisu sporječkali. Jedan je tvrdio kako je trebalo biti pečenije, a drugi da je prepečeno. Naravno, radilo se o tome da, to neko vrijeme horoza niko nije okretao. A vatra je bila samo s jedne strane...

Sličnih sam događaja još čuo, poznavajući Mufa nisam imao razloga ni da Saju ne vjerujem.
Vrijeme nam je brzo i prijatno prolazilo, ja sam odlučio nešto ispričati i iz svog života, svakako „siromašnijeg“ od njihovog.
-          Eto, ovo što Pela ispriča, mene podsjeti na 24. april prošle godine. Ne pamtim ga po tome što je taj dan „Juga“ igrala s nekim, nego po nečem puno važnijem. Zapravo, to je moj drugi rođendan. Nego, evo ispočetka: Bili smo druga smjena, Husa, Leha, Fijo i ja... ostala trojica su već bili došli. Kad, hoće Bog, slučajno smo stigli mi Lehu. Mi smo išli zajedno autobusom, a on je iz „samačke“. Eh, on je imo nekog posla u pošti, navalio da idemo s njim, da mu pravimo društvo. Sto drugih dana to Husa ne bi uradio, al ispade da kao i on tamo ima nešto obaviti. To je važno radi vremena u koje ulazimo u pogon! Negdje, pet minuta do dva. Od prošle je smjene tu još samo Mujo Pekas. Kao mora čekati, kotlovođa. Ostali otišli da ne zakasne na buseve, neko im je reko da smo došli. Prvo je Mujo prenio Husi šta je trebalo oko primopredaje, i Leha je to slušo, znate kako to ide, za koju bi godinu i on trebo postati kotlovođa a ne pomoćnik. Fijo je produžio da se presvuče, a ja sam osto sačekati da oni završe. Sad, Husa i Leha svakako ostaju dok neko od nas ne siđe, kako bi se vidjelo da ima neko uz kotlove, dok sam se ja s Mujom dogovarao o tome kako ćemo zajedno, kod njega, gledati utakmicu. On je prao ruke na česmi, sporazumjeli smo se da ću ja vidjeti s Husom da me pusti oko pola sedam... Zato sam ja u kesi nosio votku viogorku, ona četvrtasta flaša, da podmitim ostale ložače, hemičara i Lehu, da oni do kraja smjene lože i za me. Sad, taj je dan moro biti neko od „naših“ na kapiji, inače je ne bih unosio baš u ta doba. Naravno, ko što i sami znate, pro kapije sam je unio pod miškom. Tek sam je tu negdje izvadio, i "onako" nosio u ruci. Taman sam prelazio iz prvog dijela pogona u drugi, Mufo sve zna kako to izgleda, a njemu smo to svi već pričali... To ti je, Sajo, ulaz u dio koji ima jednu kao kabinu gdje sjedi hemičar, a bogami i svi mi kad odmaramo, ali prije nje, odmah metar od ulaza imaju stepenice, drvene, koje vode u drugu barakicu, tu su nam ormari, tu se presvlačimo, sad ko je to tako smislio i konstruiso nije ni važno, al to taman dođe ko „čardak ni na nebu ni na zemlji“... Eh, taman sam ja u datom momentu ulazio na ta vrata. Sad, pazite, ja otvaram vrata, kad čujem „bum“! Nešta me baci na one drvene basamake. Ja konto da se neko, zapravo sam pomislio na Lehu, zajebava sa mnom. Da me gađo kamenom, čime li. Možda bih se ja okreno... ali, kako sam pao na stepenice osjetim da su mi farmerke mokre, čuje se, miriše votka. Gledam u onu kesu, nije mi jasno. Zakleo bih se da sam je visoko držo u zraku, al vidim kako se okapljuje. Još sam ubjeđeniji bio da me neko gađo, a da je pogodio flašu. Zavirim u kesu i imam šta vidjeti. Nećete vjerovati, ona je pukla na cik-cak, pravolinijski - ko da je neko skalpelom rezo. To je došlo ko zubci, a negdje na trećini flaše...
-          Jel išta ostalo u njoj? – Sajo me pita, dok sam ja kroz mrak i zrak rukom pokušavao „nacrtati“ kako je pukla.
-          To je drugo što me iznenadilo – nastavio sam – ni kapca nije ostala...
-          Jazuk – uglas obojica uzdahnuše.
-          E, to je meni sad više na hatru, nego to ko se zajebavo. Nikako da se okrenem, nego pravo gore uz stepenice. Gore nije bilo vrata, samo se smota malo desno i pravo ulazi. Tu su njih trojica: Fijo, Dedo, i Amir Đedović. Nešto pričali o sjetvi. Zapričali se, zato im se nije dalo ranije sići. A u stvari, sve je to dio sudbine. Jah, čuli su i oni buku, baš je Dedo, tako smo zvali Halima Borovinu, bio kreno da vidi šta je bilo. Kako je začuo mene uz stepenice, to sačeka. A ja ga, pravo s vrata dočekam „Gledaj, rođak, što mi neko razbi flašu“. I njemu su oči stale, veli „Bolje bi bilo da su ti glavu razbili“. Sad, zamanjiramo se mi time što je to pravolinijski puklo, načuđavamo se, nikako da odgonetnemo. Potpuno zaboravili na ono što je „puklo“. Da me sad ubijete, ja ne znam šta smo glavinjali desetak minuta, moglo je toliko proći, znali smo da je naloženo, nije nam se žurilo... Eto, tu se završava priča o flaši, uglavnom sam je ja držo čvrsto u ruci, tako da i nije čudo što me onako bacilo. Zbog flaše sam mogo i glavu zijaniti, mogo sam glavom pući u one stepenice, jesu drvene al su debele, zna Mufo... Nego, da završim priču...
-          Šta je razbilo flašu? – i Sajo me požurivao.
-        Nakon desetak minuta ulijeće Leha sav zadihan, i nekako zbrkano počinje da konstatuje da smo živi, da pita šta čekamo, zar nismo ništa čuli, te da objašnjava kako se krov srušio, i kako svakog momenta može kotao da eksplodira! Također je objašnjavao da je on došo preko pogona Pilane, preko merdevina, okolnih cijevi i zida, da vidi šta je s nama... Mi smo bili prvo zbunjeni, opet mislili da je zajebancija, dok nije zagalamio i izveo nas istim putem. To je bio dvadeset četvrti april, nikad neću zaboraviti. Dan kad sam se po drugi put rodio!
-          Je li iko stradao?
-          Niko! Međutim, tad sam vidio koja su novinari đubrad. Dok smo se mi preko Pilane izvukli, tamo se čekaju direktori da dođu... Ne treba dušu griješiti, brzo su počeli stizati. Ali, kojom su brzinom novinari saznali! Nije njih u Foči puno ni bilo, gdje i kad su mogli čuti ne znam, prije mislim da su nanjušili. Znaš, daš izjave direktorima, ko je koga vidio da je izašo iz pogona, šta se desilo... Jah, ta je zima bila ona oštrija, duže snijeg osto na krovu. A kako su iznad cijevi kroz koje ide piljevina, to dio nje uvijek pada po krovu. Taložilo se to godinama, niko nije čistio. Baš Dedo kaže da je prošlo blizu deset godina otkako su zadnji put platili da se to očisti. Samo zamislite da je to bio betonski krov od oko pola metra, koja je piljevina i snijeg trebao da godinama pada, pa da se to sruši. Ama, to je dokaz da Boga ima!
-          Taman da je ko makovo zrno – uskoči Mufo, svojom čestom krilaticom.
-          Eto, zamislite da je nakon toliko godina odlučio da se sruši tačno između dvije smjene. To je jedino vrijeme kad postoji šansa da bar dvoje nije u toj prostoriji. Da se iko tu trefio, ne bi dahno. Njih trojicu je, oni su srećom bili uz ulazna vrata, detonacija tamo i izbacila. Husa i Mujo su čak i udarili u neka kolica, poveća su to, ona kojima se dovlačio otpad koji smo mi ložili, dok je Lehu bacilo na stomak. Niko ništa nije slomio! Osim, ja flašu. I mene je detonacija bacila na stepenice, ona je onako presjekla flašu... Hej, to je bilo metar i po betona, cigli, piljevine i leda. Čistilo se to nekoliko dana bagerima i viljuškarima... Još i ovo, ja sam dobro znao koga sam sve usput sreo, međutim ovog starog hemičara Simovića, a naš Mališ je najavio da će kasniti pola sata, niko drugi nije bio siguran da je vidio. Ja nekoliko puta kažem da sam se na mostu, ovom od Pilane, pito i rukovo s njim. Sve bi u redu, dok novinari nisu počeli jesti govna. Oni kad su stali ispitivati, ja više nisam bio siguran. Salko, viljuškarista „Polufinala“, već je angažovan da malo rovi po vrhu i traži ima li koga. Još kad se njemu na jednom mjestu učinila ljudska ruka, to je sve zanijemilo, a ja baš s tim jednim novinarom pričo. Govno se natovarilo, kao da nisam pobrko, da se nisam jučer sa Simovićem pito. Ma, goni ih...
-          Jeste li direktorima, ili novinarima, spominjali flašu – Sajo je volio biti duhovit – to je baš zanimljiva priča, znaš koji bi oni feljton od tog napravili.
-          Ne boj se, imali su oni o čemu pisati. A što se flaše tiče, ni nama više nije bila na hatru. Trebalo nam je neko vrijeme da shvatimo šta smo doživjeli i preživjeli. U tom samom času. Posebno, mi koji smo bili u sobi za presvlačenje. Mi nismo ni bili svjesni... Tek kasnije. Zato smo se te noći Mujo i ja dogovorili da taj događaj proglasimo svojim drugim rođendanima. Tako i jeste, samo što ga ni jednom ne proslavismo. Kako treba! Ove smo godine...

Htio sam im nešto reći i o tome, ali smo upravo ulazili u Zamršten. Ja se s uzdahom prisjetih 24. aprila ove godine, već je Foča bila okupirana, morali smo se na poseban način snaći da dođemo do rakije za tu proslavu zajedničkog rođendana. Kako Mujo više nije među živima, to pomislih da je i bolje što ću im ovaj događaj prećutati. Iako nismo ni ukrali ni oteli, a nismo puno ni slagali...
-          Sad nešto kontam, koliko će čovjek imati rođendana da slavi poslije ovog rata. Ja već imam tri: 9. februara sam biološki rođen, 24. aprila to, a trećeg sam jula izgamizo iz sela. Još mi ovo izgleda s periodičnim ponavljanjem. Po tome bih se trebao paziti i sad negdje polovinom septembra. Kasnije, i krajem novembra. Taman za pet rođendana u godini, svakih dva i po mjeseca po jedan.
-          Kad se rat završi, ima da me na svaki zoveš – Mufu se još u glavi vrtila Pelina, kao i mnoge druge flaše.
-          Ja ću se zadovoljiti i jednim godišnje – Sajo je bio umjereniji.

-          Dabogda mi sto godina dolazili, i zvani i nepozvani. Samo da ovo prođe, da žive glave izvučemo. Mada se ja nešto previše i ne sikiram. Što bi moj Mufo imo običaj reći „dok Bog bira ja se ne sikiram! Kad počne redom kupiti, neću mu ni pokušavati pobjeći!“


                                                                     putevi po Zelengori
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...