1 Feb 2016

27 - Nismo se stigli pozdraviti

Da je meni leći, umrijeti;

Umrijeti, smrti ne vidjeti!
                                                                                                          
Da ja vidim, ko će me žaliti;

Ko žaliti, i koliko dana!





Konačno, žurimo Trebovoj. Sada nam to uopšte nije teško, od cijelog stada imali smo još samo trinaest koza!
Putem smo se dogovorili da i naše pola ovaca - popolovimo. Svakako je bilo pitanje koliko ćemo u vremenu ispred moći biti zajedno. Smatrao sam pravičnim da mojih bude petnaest, jedna manje, pošto sam ja odgovoran za ono sinoć.
I ovako je pitanje kako ću uspjeti sve to izvesti, zavisiće od toga kako ćemo mi Trošnjani dalje biti angažovani. Znam da svima neću smjeti ni reći, samo najpouzdanijima: Mufu, Kemuri, Aliji, Remziji, Fadilu... Ali o tome ću kad dođem, sad pokušavam da dobro upamtim makar ovaj put, računam da mi nekad može zatrebati. Iako me Buljan uvjerava da za tim nema potrebe.

Smislio sam kako ću u dnevniku sakriti istinu. Zapisaću onako kako smo se dogovorili i da ispričamo, ali ću se ponovo poslužiti upitnikom. A svaki put kada s nekim odem po jedno janje, zavešću kako sam pričao o njihovom bježanju. Na kraju ću, kad sve prođe, svakako navesti istinu!
Sve bliže Trebovoj, sve manje ružnih a sve više lijepih misli. Osjećam njenu blizinu, prepoznajem neke vrhove koje mi je Semir pokazivao. Priznajem Buljanu da je bio u pravu, put preko Videža je doista jednostavan.
Bliži se tren kad ćemo toliko toga saznati. Ko će nas prvi vidjeti, našima uzeti muštuluk. Kakva će biti njihova reakcija. A kakva Bešovića, zbog našeg ponašanja. Šta će nam za reći imati braća, koji su sukrivci za naše izostajanje. Kakve nas novosti čekaju...
Puno zajedničkih pitanja. Još toliko pojedinačnih. A svi odgovori su tu pred nama. I sve smo im bliži. Još stotinjak metara... pedeset... deset...
Koze su već prevalile preko kose. Mi ne kasnimo za njima. Još se ništa ne dešava, sve se čini sasvim prirodnim kao da ni sekunde nismo izbivali. Kao da smo se vratili skupa s ostalima.
Prvo primjećujemo, u potoku, kako nekoliko ljudi popravlja staru konjušnicu. Ne pogađamo svrhu... Nedaleko od nje, vidimo veliki šator, bivša Komanda. Znamo da je to novi dom za moje Trošnjane. Sve ostalo je kako smo i ostavili.
Neka se djeca igraju u blizini konjušnice. Put se polahko spušta, mi im se lagano približavamo. I koze idu mirno, kao da i one čekaju da se nešto dogodi.
Pogledom pokušavamo obuhvatiti što veći prostor. Vidimo sve više ljudi, ali nas kao da niko ne primjećuje. Niko i ne gleda prema nama.
Jedna djevojčica trči za loptom. Uzima je. Diže glavu. Blizu smo joj, mora nas primijetiti. Zastala je, kao da nije sigurna u ono što joj oči vide. Ostala djeca gledaju za njom, pitaju se zašto se ne vraća.
Ali, ona je sada sasvim sigurna:
-          Eto Buljana... Eto Buljana...

Trči s loptom, ali ne prema konjušnici. Kolibi Redža Krša!
Ne prestaje oglašavati Buljanov povratak. Ostala djeca je počinju pratiti. Uspijevaju privući pažnju ostalih.
Okreću se oni koji su radili na konjušnici. Oko velikog šatora, nekolicina zatečenih gleda u našem pravcu. Prepoznajem Hašima Hajdarevića. Znači, uspjeli su oni koji su bili u Trošnju!
Sve se naglo mijenja. Sve više ljudi zastaje, gleda prema nama. Drugi izlaze iz koliba, šatora.
Mi smo još mirni. Još uvijek lagano pratimo koze. Ali i osjećamo ono što se sprema dogoditi. Oči nam više ne mogu ni pratiti koliko ljudi sad samo u nas gleda. U centru smo pažnje, makar i ovaj jedan jedini dan!
Trebova je na nogama. Zbog nas. Neki nam već trče u susret. Sve drugo je stalo.
Da li ćemo ovo izdržati?
Hoćemo! Moramo! Zbog čega smo, inače, izdržali i sve ovo prije!
Spuštamo se do potoka. Ne možemo dalje. Pristižu prvi koji nas žele zagrliti. Grlimo i poznate i nepoznate. Niko nas ništa ne pita, svi se samo žele uvjeriti se da smo živi.
Potok se puni. Ne možemo nikog odbiti, niti preskočiti. Mnogi još, čekaju kraj puta kud Buljan treba naići. Njega čeka više posla, više je onih koji njega poznaju. Njemu i brže sve dosađuje. Pokušava se probiti, zna da mu je i majka pošla u susret...
Konačno ga propuštaju. I ja se nekako oslobađam, ne želim ne vidjeti taj susret. Zagrljaj majke i sina!
Svi smo gledali. Niko nije ostao ravnodušan. I koze su zastale. Ne razumiju suze majke, radosnice... ali, možda su samo svjesne da je došao kraj našem druženju.
Buljan, zagrljen s majkom, žuri kolibi. Treba zagrliti i oca, još rodbine. Previše je zaokupljen radošću, da bi se okrenuo. Drago mi je zbog njega, razumijem ga.
Nismo se stigli pozdraviti. Nema veze, preživjeli smo.
Sigurno je da ćemo se, ako ne danas, onda mnogo narednih dana viđati. Rođeno je novo prijateljstvo, slučajno ali čvrsto. Ova dva dana, nešto duže, pamtit ćemo vječno. Bilo je uzbudljivo, ali smo izdržali. I on i ja. I Zelengora. I trinaest koza. Kad sve saberemo, možda više bi lijepog nego ružnog!
-          Kako je bilo u Trošnju? – pitao sam Mufa, pošto pogledom ispratih Buljana.
-          Nisu našli naše. Neke jesu, pričaću ti. Nego, tebe smo bili prežalili!?
-          Žao mi vas je; preš'o sam vas...
-          Ona dva pucnja! A, vas dvojica...
-          Mene ja Allah odabrao da preživim rat!
-          Šta kažeš?
-          Ništa... kažem: Hajdemo, imamo toliko toga jedan drugom ispričati...


                                            Trebova, plato... prilaz s istočne strane (iza Zelengora)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...