14 Feb 2016

II - 35 / Koji prvi pogine

Puhni mi, puhni, hlađane,
dođi mi, dođi, dragane.

U moju bašču zelenu,
pod onu ružu rumenu.
                                                              1.avgust 1992.
Sitan sam biser prosula,
dođi mi, dragi, skupi ga.

Ti ćeš mi biser kupiti,
a ja ću tebe ljubiti.




                                                                
Već je bilo svanulo kada stigosmo jednoj ledini. Zastali smo tu i počeli otvarati celofane i kušati ponijeto meso.
Odmor je potrajao duže, izvjesno ćemo ovdje i ručati, čak i predaniti.
Izgubili smo cijeli dan, ipak ćemo niz Mladi gaj noću. Srećom, hrane smo ponijeli više. Kad je već tako, možemo mirno uživati u suncu koje se počelo probijati.
Život je čudan, nepredvidiv. Sve vrijeme me sunce muči, sada mu se radujem. Još se nadam kako će ga danas biti dovoljno da mi neutrališe prethodnu, ledenu noć.

Dan koristimo i za bolja upoznavanja. Između sebe, ali i o onom što nas je ovdje zadržalo.
Ipak su četnici viđeni! To su vodiči sinoć rekli Taibu, savjetovali ga da odgodimo polazak, ali i da se ne vraćamo na Trebovu. Tako smo postigli dupli efekat. Ako je izdajnik na bilo koji način saznao za ovo i javio četnicima, ovaj su put zalud čekali. Ostaje im da se pitaju da li smo prošli nekim drugim putem.
Pred nama je vrijeme koje će potvrditi da nismo pogriješili. Koristimo ga i za odmor, opuštanje, priče i dogovore. Nas petorica se opet želimo držati skupa, ali bez izbjegavanja ostalih.
Tako nam je prišao jedan mladić. Predstavljajući se, saznadoh da je bliži rođak Senadu Hajdareviću Lehi. Uz jednog od vodiča, to je bio drugi Abid.
Nije se činio čovjekom s kojim se neće moći. Godina, desetak više od mene. Nije bio oženjen, ali ni neka baraba. Poznavao je dosta naših, iskreno se divio onome što smo do sada uradili. Vjerovao nam je, po sopstvenom priznanju, uz nas se osjećao i sigurnije.
Polako se vezuje za Aliju i mene. Nećemo ga odbiti, ni poslije priznanja da je s hranom tanak. Svidjelo nam se objašnjenje. Koji su ga poznavali, mogli su potvrditi kako je od početka rata izgubio dosta kilograma. Poredili su ga s Mufom, što sad nije tako izgledalo. Meni ga je takvog teško zamisliti, ali vjerujem, i - cijenim. Jedini, ranac nije ni nosio. Da ne bi došao u iskušenje! Nije računao na zadržavanja. Put svakako ostaje naporan, a mi hrane imamo dovoljno i za još jednoga.

                                                                   ***
Spuštanje mraka smo, ipak, dočekali u koloni. Otprilike smo zauzimali ranija mjesta. Nekako se potrefilo da bude kako me amidža savjetovao, negdje na početku treće trećine. Bio sam prvi od Trošnjana, iza mene Zaim, Alija, tu se ubacio Abid, onda Nail i Šemso...
Uzbuđenje se vratilo. Činilo mi se, veće nego kada tek krenusmo. Sve veće, kako mrak postaja gušći. Kod mene najizraženije, meni je ovo sve nepoznato. Razmišljao sam o čemu i ostali, vjerovatno lakše povremeno bježeći od tih misli.
Gusti mrak nije dozvoljavao da pratimo kuda idemo, jedino smo nogama osjećali promjene konfiguracije terena. Išli smo jednom brinom, čiji je prokres omogućio da na zamišljenom dijelu neba vidm presijavanje crvenkastih tonova kroz crnu boju mraka. Ne razumijem. Da je mirovalo prihvatio bih to kao neku normalnu pojavu, najavu moguće promjene vremena. A da nije rat, zastao bih i uživao u zanimljivom prizoru.
Okrenuh se Zaimu i pitah. I u tihom glasu, ali i kroz konture njegovog lica primijetih, osjetih prisustvo blagog smiješka. Nastao zbog moje neupućenosti, nikako zbog onog što mi je dao kao pojašnjenje. Upravo prolazimo dijelom s kojeg se daju vidjeti odbljesci trenutnog, noćnog granatiranja Sarajeva.
Bacih još jedan, posljednji pogled preko kose niz koju se sada već spuštasmo. Ne crtam u glavi kartu, ne sumnjam da ima pravac koji se provlači između Treskavice i Jahorine i doseže do dijela krvavog neba iznad Sarajeva. Razumljivo mi je i to da četnička artiljerija ni noću ne miruje, hladnoća me prekri zbog spoznaje koliko smo i daleko i blizu stvarne siline rata. Vjerujem da su i prošli put vidjeli slično, zato je sada Zaim tako siguran, ipak se pokušavam otrgnuti od sličnosti ove s onom noći.
Osjećala se napetost - sada izraženija kod ostalih kako smo se primicali mjestu nedavne zasjede. Dobrim dijelom smo je prikrivali, zbog mraka ali i odlučnosti i inata.

                                                ***
Prvi put se zaustavljamo nekih dvadesetak minuta prije tog mjesta. Podijelićemo se u dvije grupe. Halil Ušto, stariji od braće, onaj s crvenijom bradom, ide naprijed. S Taibom i ostalima koji su imali pištolje, te još dvadesetak po redu. Abid, onaj žući, krenuće s ostalima kroz desetak minuta.
Mrak nam nije dao da biramo mjesta. Zakoračio sam odmah iza Abida, vođen osjećajem a ne amidžinim riječima. Neće nam se ništa dogoditi, proći ćemo bez problema, samo moram paziti da mi Abid ne izmakne iz vida.
Iza sebe čujem Balića, njegove suze i zveckanje ašovčića. On nema predosjećaj, samo ono što zna i što je naumio. Prenio mi je neko, dok smo odmarali, to je bio dogovor njega i brata. Jedan su se drugom zakleli, koji prvi pogine obavezuje onog drugog da ga pokopa i osveti!
Zaim nije uz mene, ali mi njegova orijentacija više nije potrebna. Počinje se osjećati snažan zadah, napadaju nas nagoni za povraćanjem. Možda bi strah bio izraženiji, da nije ovako mučno. Jesmo znali da je jedna grupa prošla, ali može biti i da je propuštena kao izvidnica. Mi se borimo sa začepljanjem nozdrva, svjesni da ne smijemo ispuštati nikakve glasove.
Polako se počinjemo uvjeravati kako četnici ovo mjesto, od one noći nisu posjećivali. Danju je još i gore, kada je toplije. Teško se nekom odlučiti ovdje zadržati, osim ako nema baš jak razlog!
Neko Baliću pokazuje mjesto gdje ga brat čeka... Nisam odolio zastati, pogledati kako se amanet ispunjava!
Sa suzama. Muškim. Bratskim. Ipak se držao hrabro i ponosno. Spustio se na koljena, položio zakletvu, prihvatio ašova! Žurio se. Ne zbog straha, nije lako u ovakvim uslovima iskopati mezar...
Mnogi su ga odvraćali, još na Vučevu i Trebovoj, savjetovali da sačeka - dok ih se ne pođe sve izvući ili sahraniti. Nije pristao, želio je to sam učiniti. I odmah. Nije mu se moglo zabraniti. Mnogi od nas bi mu rado i pomogli, ali mi moramo dalje. Nismo se svi stigli ni poselamiti, razmijeniti želje za srećom. Ja sam imao nijet, ali ne dođoh do daha, a već sam napravio priličan zaostatak cijele grupe za Abidom Uštom.





                                                                Jeleč, mezarje
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...