14 Feb 2016

II - 31 / Ne možemo goloruki

„Šta je uzrok, moj dragane,
pa me mladu ostavljaš?
Il' je druga ljapšeg stasa,
il' je boljeg plemena?

Ili što sam ja, sirota,
tajnu ljubav otkrila?“

„Nit' je druga ljepšeg stasa,
nit' je boljeg plemena!
Uzrok ti je, moja draga,
što si srca kamena!“






Ne možeš nešto ne čuti. Pitaj se ti, poslije, zašto su ti detalji čekali. Pogađaj, koji dolaze od onih što su bili tamo, a koje su dodali neki drugi. Priznaj da se čovjek nekad ne voli ni sjetiti svega što je vidio, nekad ne može sve zapamtiti, a nekad ni ne vjeruje u sve što je vidio!
Razlučuj bitno od manje bitnog, trudi se ili nemoj, uklapati u ono što si već čuo. Gdje se ko nalazio, kako je zalegao, koliko je blizu njega i koliko metaka profijukalo, kako se držao i osjećao u tome trenutku, je li neko ranije upozoravao na mogućnost slične opasnosti, što su pojedinci tokom puta toliko dizali glas da se „čulo do Miljevine“, jesu li neki samo iz sujevjerja upozoravali na loša predskazanja, da li se sve moglo drukčije desiti...
Zašto je neko, ili neki, ćutao, ćutali dva dana. Čekao i dočekao Majora. A onda požurio svima ispričati, da se pohvali svojim opažanjem, unaprijed opravda što mu to tada nije bilo sumnjivo. Usput i sve nas pripremi za toliko iščekivano obraćanje Majora.

                                                ***
Možda se Major trudio izgledati mirno, vidjelo se da nije tako. Samo se činilo uobičajenim, počeo je osvrtanjem na cjelokupno stanje, bez obzira što je znao kako to nama večeras nije toliko bitno. Jedino je tišina iščekivanja pomogla da čujemo kako hrabri branioci Gradačca brane svoj grad, ili kako Jukini nižu pobjede oko Sarajeva.
Trenutak kada smo cijele sebe stavili u službu ušiju je kad je počeo govoriti o situaciji u i oko naše jedinice.
-          Upoznati ste s onim što nam se dogodilo, što nas je potreslo. Zauvijek smo izgubili pet boraca. Teško je reći da je neko glupo poginuo, ali se svi trebamo upitati je li se ovo moralo dogoditi. Nekad nam se učini da smo preduzeli sve što treba, a neke stvari nismo stigli predvidjeti. Rat je, ginuće se... ali, da imamo pet poginulih - mi moramo nešto uraditi, nidokle nećemo stići ako ovako budemo gubili ljude. Koliko smo akcija ovdje odradili, nismo imali ovoliko gubitaka. Teško je sad pričati o tome, šta bi bilo da je bilo... Nećemo kukati, hoćemo saosjećati s njihovim porodicama. Jedini način da se zahvalimo i jednima i drugima je da nastavimo našu borbu, počev od zadatka na kojem su oni stali... – čulo se u stroju olakšanje, odobrenje, ali ni oni drugi nisu mogli skriti svoje reakcije, na sve je Major računao pa je jednako mirno nastavio – za nastavak borbe su nam potrebne puške. Ne možemo ih goloruki ni otimati. Neće nam ih niko drugi ni donijeti ovdje. Ovo jeste sigurno do sada najopasniji zadatak, ali mi od njega ne smijemo odustati. Ne samo zbog onih što su poginuli, već i zbog nas! Baš što je opasan, tražili smo dobrovoljce. Niko nikog nije tjerao, neće ni drugi put... Ima nešto što imam pravo tražiti od svakog! Ne pričajte po logoru svašta, ne torokajte k'o kakve babe. Šta god da čujete, stegnite to u sebi. Mogao sam razumjeti dok je logor bio pun žena. Sad ih nema! Neću nikakve tračeve, nagađanja, insinuacije. Ko se ne može suzdržati, biće prilike, neka se spakuje i napusti logor. Neka ide ženama, gdje mu je i mjesto. Meni ne trebaju ljudi koji se od žena razlikuju samo po tome što u gaćama imaju muda. Ne samo meni, nikome ovdje. Pamet u glavu, doći će vrijeme kad vam neće ni padati na um da blebećete kojekakve gluposti. Pomislite li na one koji su tu oko nas, i dan i noć s puškom, o čemu oni razmišljaju? O četnicima koji ih svakog trena mogu napasti! Nemaju oni vremena za gluposti, a manje se žale nego vi ovdje. Završiću kratko, vaše je samo da slušate naređenja. Niko vas ne tjera i ne naređuje da uradite ono što ne možete. Odlučite, hoćete li biti ratnici il babe... nane!

Očekivali smo da će reći još nešto. Ni rezil ne pada teško, kad od Majora dolazi. Nije, okrenuo se i odjahao. Ali, sigurno je dobro pripremio Admira.
-          Čuli ste, nadam se i razumjeli Majora – on nam se obratio pošto je ovaj bio već dovoljno odmakao – nemojte da vas buni ono što ste, siguran sam, malo prije ovog postrojavanja čuli. Moguće da je istina, moguće i da nije. Nemamo dokaze, ne možemo nagađati koja su ta dvojica Jelečaka koja su se, navodno, izdvojila iz pratnje. Jesu li oni izdajnici, ili su samo otišli da seru, ko to zna. Niko se ne sjeća da su bili kad je bila zasjeda, al' ne može garantovati ni da nisu. Ne znamo jesu li se oni i vratili u logor. Jesu li i jedini, možda takvih ima još... Nećemo mi o tome razmišljati. Tu je Major, on će zovnuti Seja Prazinu, ispitati šta se to tačno desilo. Mene zanima ono drugo, ono što nas opet čeka. Za jedan sat, gore pred mojom kolibom, čekam sve koji su spremni ponovo ići. Ne znam ni ja kad će Major odobriti, može biti sutra, može tek za heftu. Mi se moramo odmah početi pripremati, dogovarati. Da vidimo koliko nas je spremnih. Samo, ko se večeras javi - javi. Ništa naknadno, taman da bude svega deset. I, ono što se budemo dogovarali, ostaje među nama. Čuli ste Majora!

O tome gdje ću ja biti za sat, nisam imao dileme. Međutim, ne mogu a da sad opet ne razmišljam o potvrdi onoga u šta nisam odmah bio spreman povjerovati.
Kakvi su mogli biti motivi? Ne ide mi u glavu da je novac ili nešto slično. Zar neko, ko se u ovakvim okolnostima našao u nekom od ovih planinskih katuna, može imati drugačija opredjeljenja sem borbe za slobodu. Teško prihvatam i mogućnost da je nekome zarobljena porodica pa da se našao pod ucjenom, da je mogao pristati na takvu ucjenu. Nije se lahko staviti u njihov položaj, još teže prihvatiti da nije postojalo drugo rješenje...
Čekajući vrijeme koje je meni sporo prolazilo, vratih se malo sebi. Nisam pitao, ali vjerujem kako neće biti smetnja to što prvi put nisam bio na spisku. Noge su me boljele, sad sam bolje, a stalno sam bio na oku da bi neko i pomislio... Osim toga, već mi je jasno da je dobar dio odustao, iz raznih razloga. Svaki će dobrovoljac dobro doći.
Vjerujem kako će nas biti dovoljno, spremnih da budemo djelić historije. Grupe - koja je prva donijela veću količinu naoružanja na Zelengoru. Siguran sam da ćemo uspjeti, vjerujem u naše motive, inat i našu sudbinu!
One naše „četnike“, prepuštam vremenu koje će naći prostor za adekvatnu njihovu kaznu. Najmanje, u trenutcima koji ne mogu biti daleko a u kojima će se, i u svojim nemirnim snovima, stiditi onoga što su uradili. Naravno, ukoliko je sve to zaista istina.


                                                           Zelengora vrh Videža
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...